Genomförande av Promotion Planning möjliggör ökad effektivitet och minskad komplexitet
Axfood är Sveriges näst största aktör på den svenska livsmedelsmarknaden
Vision: Att vara ledande inom god och hållbar mat
310 koncernägda butiker och ca. 600 samarbetande franchisebutiker
Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 % av aktierna.
Axfood hade ett rörelseresultat på 2 510 MSEK under 2020
Ytterligare information www.axfood.com
Success Story
Implementation of Promotion Planning enables greater efficiencies and reduced complexities
Utmaning
Axfood ville eliminera behovet av olika applikationer på olika plattformar för att hantera kampanjer, kunderbjudanden och leverantörsbidrag under hela kampanjens livscykel.
Migrera över SAP PMR till CAR-plattformen, och samtidigt behålla gamla PMR för pågående kampanjer och skapa kampanjer för 2021 i det nya systemet
Behålla samma funktionalitet - KPV kvarstår i Fiori, och hanteringen av erbjudanden och leverantörsbidrag kvarstår i SAP NetWeaver Business Client (NWBC).
Integration av PMR mot andra system med bibehållen funktionalitet för de tillämpningar som finns kvar på sina tidigare plattformar.
Använda standardfunktionalitet och ta bort beroenden av befintliga anpassningar och identifiera möjligheter att förbättra användarupplevelsen och robusthet.
Lösning & fördelar
Lösning
- SAP PMR on CAR, med kampanjplanering, kunderbjudande och hantering av leverantörsbidrag med tillägg för att underlätta förvaltningen av leverantörsbidragen
Förenklad integration av masterdata, med hjälp av standardfunktioner i CAR-plattformen
Avlägsnande av anpassningar där det var möjligt att förenkla lösningen och använda standardfunktionalitet
Fördelar
En stabil grund för framtida utmaningar
Automatiserad överföring av kunderbjudanden från PMR till ERP gjorde det möjligt att ta bort manuella steg för att effektivisera integrationer och processer
Mindre komplicerad process för hantering av kampanjer från början till slut genom automatisering av så många processteg som möjligt
En enda plattform för att planera och hantera kampanjer, vilket eliminerar behovet av att använda olika applikationer på olika plattformar för att hantera processstegen i kampanjens livscykel
En mer integrerad, kontrollerad och därmed strömlinjeformad lösning för att hantera kampanjer intuitivt från planering till genomförande, vilket minskar risken för fel och efterföljande omarbetning